onsdag 26. september 2012

Fra Bokhylla mi. Noen tanker om litteratur


Bøker er superviktige for meg, og litteratur i det store og hele er omega for både demokrati og helse, det er helt sikkert.

Av og til tenker jeg når jeg har lest ei bok at usj nei den var litt flau, - men allikevel så har jeg boka med meg i lengre eller kortere tid, og da er den kanskje ikke helt bortreist. En kan snakke om god eller dårlig litteratur, men det kommer jo an på hvilke kriterier en bruker når en vurderer boka. Hvem har lest den og med hvilke briller?  En bok kan oppleves forskjellig fra person til person. Jeg tenker at det viktigste er at vi mennesker leser. 
 
Bøkene endrer seg. De du syntes var kjempegode eller morsomme for ti eller tyve eller kanskje bare få år siden er absolutt ikke veldig gode eller veldig morsomme om du leser de i dag. Det er bra. Det betyr at vi som mennesker endrer oss. Det betyr at samfunnet rundt oss har endret seg. Så er det noen bøker som er evigvarende, det er kanskje de bøkene som har et musikalsk og godt språk. Hm...Vet ikke helt.
Jeg blir nesten litt skremt jeg, når mennesker som sitter i styre og stell, mennesker som skal bli lærere, mennesker som kanskje er presidenter, og som sier at de aldri har lest ei bok. Det synes jeg er skummelt. Det er fordi at litteraturen, og kanskje mest skjønnlitteraturen er med på endre menneskets syn på livet og er med på å utvikle oss som mennesker. 

Det er så  mange levde liv som ligger der ute i bøkene, og hele verden ligger i litteraturen og vel så det. 
 
Vi er heldige vi som liker å lese, som kan drømme oss bort i ei god bok, som kan kjenne smaken, sommervarmen, lukta, krimfølelsen, høre skvalpinga i vannkanten eller oppleve den gode "musikkfølelsen" når vi leser.

Av og til så leser jeg bøker som nesten slår meg litt ut. Det er helt vanlige, gode bøker, men med innhold og min sinsstemning når jeg lese så virker boka sånn.

Den ene boka heter Du forvinner og er skrevet av Christian Jungersen
http://www.nrk.no/nyheter/kultur/litteratur/1.10898520

Den andre boka heter Flin pike og er skrevet av Gillian Flynn
http://www.vg.no/rampelys/artikkel.php?artid=10108206

Jeg leste disse to bøkene på same tid, og det ble mye ubalanse og mye , tja psykiatri, tror jeg jeg vil si. Det er gode bøker, og jeg ble litt forundra over at jeg ble satt ut, men det er noe med den litteraturen.




3 kommentarer:

  1. Hei Randi,
    Jeg får lagt inn kommentarer på bloggen din.
    tror folket bare må trykke der det står ingen kommentarer, så virker det nok..

    god tur til det store Utland :)

    SvarSlett
  2. Skal vi trykke der det står "ingen kommentarer", Helena..? Rart...Men går på (igjen) med friskt mot ;)!

    Skulle ønske flere kunne lest bloggen din, Randi! Du får visst med deg det meste (tror jeg.;))..Fine (og pent oppsatte) bilder, enkelt språk! Bra!

    SvarSlett
  3. Fin blogg....må få lest litt jeg også !!
    Nyt Malta med bok og hekletøy Hilsen Berit

    SvarSlett

Hvem leser bloggen