tirsdag 29. mai 2012

Om bøker, reiser og litt sånt





Vi er et reisende folk her i landet :)
Akkurat nå er jeg redd for Hellas og tenker en del på grekerne. Hellas er et flott ferieland, og det vil være synd om foreksempel de greske øyer blir kjøpt opp og "privatisert" Går det? Av foreksempel mafian. Kan jeg si det her?

Vi har øyloffa en del og det er en utrolig fin og avslappende form for ferie, synes vi. Det er ikke mye du får gjort ombord i en båt. Da er det bare å nyte, om ikke bølgene er for høye og hissige da. Det har skjedd en gang, og det var nesten surrealistisk. En helt spesiell opplevelse, - det var skyfri himmel og gode tempraturer,. Men dengang ei...

Av og til kan en slik båtreise, eller en ganske vanlig dag inneholde en god ting som er nok den dagen, - enten med eller uten høye bølger.

Denne pleier forresten å være med oss på tur. Det er en reisetalisman, og betyr at det blir en bra tur!



Jeg er opptatt av bøker og litteratur. Via bøkene kan en også reise. Inspirasjonen kan  foreksempel være boka som heter Togreiser : seks reiseruter i Norden, Europa og Asia. Den er skrevet av Håvard Rem. Tenk å reise med tog fra Notodden til Marrakech. Det er bare å sette seg i godstolen å la seg drive med. En annen god bok som inspirerer meg er Med fot på Europa, skrevet av  Anne Mari Jacobsen og Lise Foss. Etter å ha lest den boka, ble det en realitet av inspirasjonen. En kollega og jeg  tok det helt ut og befant oss pluselig på The Hadrian's Wall, og vi gikk England på tvers :) 


Det er så mye jeg ikke skjønner noe av. Det at de har vært på månen, telefonen, radio, tv - jeg vil ikke sette meg inn i det det får bare være slik. Men ser jo det at det blir litt dumt når jeg ønsker å sjekke om flyverne har sterke håndledd før jeg skal ut å fly. Usj! Ja, ja.



Musikken kan også være en slik inspirasjon. Jeg lar meg lett imponere når de som har musikken i blodet setter seg ned og leser musikken som vi andre leser bøker. Leser notearkene istedenfor bøkene - og notespråket er et internasjonalt språk. Tenk for en verden som ligger der der ute.  Litteraturen / musikken er som lengselen etter resten av livet. Det er noen som har sagt det cirka sånn, men jeg husker ikke hvem.
Musikken lar deg vandre, den vekker minner, lengsler, drømmer og håp. Av og til blir det plagsom nostalgi, det vil  jeg ikke snakke om nå. Men  mye, mye musikk er varig, og lever sitt liv i generasjon etter generasjon,  akkurat som litteraturen. Akkurat nå hører jeg på en cd som heter Sommerbrisen, Arild Andersen, Stian Carstensen og Frode Alnæs spiller.



2 kommentarer:

  1. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  2. Du er flink til å skrive sånn at jeg får lyst til å reise både hit og dit! Kan du ikke dele mere fra disse turene dine? Det har jeg veldig lys ttil å lese mer om - og hvis du har bilder - så legg dem ut! Jeg har så lys til å se på dem! :))Veldig fint bilde fra båten, forresten! Det ser herlig ut:)) Takk for fin blogg - jeg har skrevet kommentar til deg før, men ser nå at det ikke har lagt seg til. Ha en fin dag!Hilsen Muttern/konfliktlos

    Ps: hvor er knappen så jeg kan følge bloggen din?:))

    SvarSlett

Hvem leser bloggen