mandag 2. juli 2012

Leve livet langsomt


Alt det dagligdagse skal passes inn i livet. Dagliglivet er jo livet ditt, men av og til kan en synes at det er lite rom og muligheter til både å tenke og snakke i sammenheng. Det er viktig, nå begynner jeg å moralisere, å ta seg tid, finne tid til betraktninger, sanseopplevelser og langsomme tanker. Vi er så travle med å tilpasse oss, omorganisere oss, tilpasse livet vårt inn i hjørnene, kantene, bestemmelsene, tilbudene, gebyrene og for ikke å snakke om det ustabile været.

De grønne lommene, som jeg har en tendens til å komme tilbake til, inneholder også tid og rom til å levet livet litt langsomt. De bør ihvertfall inneholde det. Lese bøker, hvor ikke alt er så hastig, foreksempel En egen musikk av Wikram Seth, Pannekaker med Marcel av Elisabeth Thams eller Den gamle mannen som leste kjærlighetsromaner av Luis Sepulveda
Høre på radioen, program som ikke bare er høye, stressa, gøyale reporterstemmer eller standup og komedie, men betrakninger, reiser, andre kulturer... Richard Hermann hadde en god radiostemme og fine kåserier.



Å leve livet lansomt kan også være å lytte til langsom musikk. Da mener jeg musikk som tar litt tid og som ikke er så høylydt og kjapp. Det kan være ren meditasjonsmusikk, men det kan også være orkestermusikk, konsertmusikk, opera, klassisk musikk. 
Tror vi kan ha mye å lære av samarbeid og konsentrasjon fra musikere som spiller i grupper. 

Det er så fint å se folk som ser ut til å være litt annerledes, kler seg annerledes, tenker annerledes. Det hjelper meg til å reflektere og setter i igang en prosess der jeg undrer meg med glede. Da er det håp, tenker jeg.


Jeg har sagt at jeg liker å være på reise, - det kan også være å ta bussen på jobben. Du er i den korte stunda på tur, det er liksom en liten mulighet til å distansere seg og fjerne seg litt fra det daglige. Å bare være på tur :)


Det å leve livet langsomt dreier det seg om å rydde plass. Rydde plass til yogaen din, meditasjonen, bøkene,  musikken, håndarbeidet og andre grønne lommer. Denne plassen skal ryddes samtidig som en ikke er alene, men skal forholde seg til, leve livet sammen med ektefelle, barn, voksne barn, vennene til både en sjøl og til barna og til barnebarna, arbeidskameratene og resten av det daglige livet.

Men dette greier vi tror jeg. Vi må bare ha fokus på det, vite hva som er bra for oss, sette noen grenser og finne bremsene litt tidligere enn hva vi ellers gjør. 





2 kommentarer:

  1. Så godt å få ned så mange tanker! Du har mye (viktig) på hjertet, det er sikkert! Og nydelige og sakte bilder ;0!
    Gleder meg til mere lesning, Randi!

    SvarSlett
  2. Bra, Randi. Jeg leser Gurinabill med stor glede og er glad for å være i langsom Lotttid med deg. 5 uker er jo lenge....Hilsen Berit

    SvarSlett

Hvem leser bloggen