søndag 20. januar 2013

Fra Bokhylla mi. Stemningen er rolig og du får mange tanker som varer lenge.




Bokhyller er et eget tema. Noen er ganske døde, noen er levende og noen er så rotete at de er plagsomme. I dag er det all denne sporten på tv igjen, - hele dagen. Jeg tror jeg manner meg opp og setter meg her for å si noe om bøker fra bokhylla mi som jeg har lest. Fortrinnsvis vil jeg si noe om bøker som har vært nevnt tidligere i denne bloggen. Nå er det slik at jeg kommer ikke til å si mye om bøkene. Plutselig så sier jeg for mye, men dette er bøker som jeg er redd andre skal gå glipp av. Alle tre bøkene er perler. De er ikke tykke, men de innholder så mye.



Bøkene jeg vil si noe om er Pannekaker med Marcel av Elisabeth Thams, Tro og tillit av Mitch Albom og  Den gamle mannen som leste kjærlighetsromaner av Luis Sepulveda.



Tone skal skrive ferdig sin hovedfagsoppgave, - hun skal skrive om Marcel Proust og hans verk På sporet av den tapte tid. En liten husmannsplass i Østfold. Dagene flyter rolig avsted, ofte i møter med Tale. En sorg som skal bearbeides og en nabo som enn så lenge heter Elgen.

Denne boka er fin for de som lengter etter en stille plass hvor de kan tenke tanker i sammenheng.



Tro og tillit av Mitch Albom er fra virkeligheten. Mitch Albom skriver ofte bøker som er derfra eller herfra. Det er han som bl.a har skrevet Tirsdager med Morrie. Mitch Albom er sportsjournalist, og han blir spurt om å skrive en rabbiners gravtale, - eller å forberede den, noe som tar lang tid og mange samtaler. Rabbineren er fra hans hjemby. Albom har egentlig forlatt denne trosretningen for mange år siden og føler seg ikke verdig. Derfor alle samtalene. Samtidig blir han kjent med pesoner fra helt andre miljøer enn de han vanligvis ferdes i.

Alboms bøker gir meg kunnskap, - kunnskap om livet som er så stort.




 
Den gamle mannen som leste kjærlighetsromaner av Luis Sepulveda.
Boka ble utgitt på norsk første gang i 1996. Den er filmatisert.

Det er dypt inne i regnskogen og doktoren er på besøk i El Idilio. Han er der to ganger i året. Han har med seg en transportabel tannlegestol og mange typer gebiss som ligger der på rekke og rad. Antonio Jose Bolivar heter den gamle mannen. Ved en tilfeldighet oppdager han at han kan lese men ikke skrive. De to viktigste eiendelene er lupa og gebisset. Han vil lese, men har ikke noe å lese på som han liker.
Han gjør en grundig undersøkelse på dette og finner at han liker å lese kjærlighetsromaner. Det er også en kamp mellom jegeren og kattedyret ozelot.
Stikkord her er humor, naturvern, kjærlighet og klokskap.



3 kommentarer:

  1. Heldige meg som har lest to av perlene du anbefaler.
    Hilsen Berit

    SvarSlett
  2. Har ikke lest de bøkene. men det ble mye sport.
    Vennlig hilsen af.

    SvarSlett
  3. Så fint med bokanmeldelser på sida di! Det vil nok MANGE sette pris på, Randi!!
    Sølvi

    SvarSlett

Hvem leser bloggen