søndag 19. mai 2013

Fra Bokhylla mi. Mye krim for tida


Jeg leser mye krim for tida. Det er noe med krimlitteraturen som gjør at jeg slapper av, koser meg, føler spenning, - av og til nesten litt for mye spenning. Det hender at jeg legger fra meg ei bok veldig ofte, det er rett og slett for å finne igjen pusten. Den første boka her som er skrevet av Jussi Adler - Olsen er ei slik bok. Den heter Washington Dekretet og jeg leser den på dansk. Jeg er ikke ferdig med den, er heldigvis ikke kommet så langt. Handlinga utspiller seg i USA og en nyvalgt president fremmer et nytt dekret, som om det blir vedtatt, vil gjøre USA til et diktatur. Presidenten er en bitter mann, begge de tidligere konene hans er blitt drept under veldig triste omstendigheter. Den ene på selve valgdagen, det ufødte barnet døde også. Men dette er bare begynnelsen. Tenk deg at internett stenges, ihvertfall for "ytringer", dødsstraffcellene skal tømmes fort og kjapt, Det er veisperrinerg over det hele, kontrollposter  og bare utlendinger får forlate landet. Jeg vet at det er land som har det slik i dag, men USA er da så mye nærmere på alle måter. Vet nesten ikke om jeg har gått av å lese dette, men spennende er det. Så er det da noen personer som er sterke på sin måte :)


Boka Stormen skrevet av Frode Granhus gjorde også inntrykk. Handlinga er fra Reine i Lofoten. Et sted som jeg trodde var stille og rolig og med mye vær. Mye vær er det, men ikke stillhet og ro. Det meste har egentlig skjedd før, men nå nøstes det opp. Et ras har gått og et barneskjelett, med alle knoklene knekt flere ganger, blir funnet. En person ligger på sykehjem nesten ihjelbrent, og dette er både krim, spenning og psykologi og hva som kanskje kan skje på små plassser med lite innsyn. Etterforsker er Rino Carlsen også kjent fra boka Malstrøm. Hvert kapittel avsluttes med spenning, slik at du bare må lese videre. Politibetjenten på stedet gruer seg til sannheten kommer frem. Været, som tittelen sier, er med på bygge opp under spenningen i boka. Dette er et rufsete og spennende nord - norge.


Den siste boka jeg vil si noe om nå er skrevet av Frerik Skagen. Boka heter Landskap med kulehull.
Boka kom for noen år siden, og handlinga utspiller seg det året som øst og vest Tyskland ble til ett Tyskland. Mye av handlinga utspiller seg  i Tyskland og Polen. Morten Martens, kjent fra tidligere bøker av Fredrik Skagen, lever et stille liv i London. I Norge tror alle at han er død. På grunn av hans geniale evner som dokumentforfalsker er han nå ansatt hos MI5 i London. Han skal treffe dattera si i en liten landsby i Polen. Dattera bor i Trondheim og studerer kunsthistorie. Under oppholdet i Polen kommer hun over et helt ukjent maleri av Vincent van Gogh. Dette setter igang et skred av hendelser og Moten Martens gjennomfører et dobbelstspill og improviserer sitt livs største kupp, rett foran nesen på internasjonale kunsthandlere.

2 kommentarer:

  1. Hei
    Mye skrekk og gru tydelig att du slapper av med det,du har ett poeng, håper du får en fin sommer.
    Stille og rolig i Nord Norge nå.
    God spennende sommer.
    af.

    SvarSlett
  2. God sommer til deg også :)

    SvarSlett

Hvem leser bloggen